Doctor pentru motor - Mobil1, de partea KTM in arena MotoGP

Caroseriile Red Bull KTM Factory Racing in MotoGP vin cu sticker-ele Mobil 1, dar logo-ul ascunde un parteneriat care este mai mult decat un sponsor sau furnizor de combustibil si ulei. Care este povestea?
In 2023, Red Bull KTM Factory Racing si Mobil 1 au dat startul unei colaborari dinamice. Carburantii, uleiul si toate micile lichide invizibile care sunt de folos unui prototip de motor de curse nu reprezinta tocmai cel mai atractiv subiect motorsport, dar constituie un aspect pertinent in special an MotoGP pentru sezonul 2024 si pentru viitor. Subiectul combustibilului non-fosil, de exemplu, a intrat intr-o era noua in acest an, iar toate modelele de motociclete concurente la Marele Premiu utilizeaza o compozitie care este 40% „sustenabila”. In mai putin de trei sezoane, MotoGP va trebui sa se bazeze pe substante care sunt 100% de origine non-fosila.
La debutul lui 2023, Red Bull KTM a deschis o relatie dinamica cu Mobil 1 in MotoGP, brandul de lubrifianti detinut de conglomeratul chimic si de combustibili american ExxonMobil (una dintre cele mia mari companii din lume). In timpul Marelui Premiu al Spaniei la Jerez din mai 2024, echipa de curse a ajutat Mobil 1 sa celebreze a 50-a sa aniversare adoptand o schema speciala pe negru cu auriu. Echipele KTM Racing si ExxonMobil s-au adunat la Statia de Energie Red Bull pentru a dezvalui cum alianta lor este diferita de orice altceva care se intampla in padocul campionatului mondial.
De ce sunt uleiul si combustibilul importante pentru KTM?
Motorul KTM RC16 reprezinta apogeul priceperii tehnice a companiei in ceea ce priveste materialele, performanta (turatii, output, temperatura) si electronica. Motorul l-a ajutat deja pe Brad Binder sa inregistreze viteza de top in MotoGP, obtinuta in Italia 2023 si masurata la 366.1 kmph (227.4 mph). „Uleiul este ca un doctor pentru motor pentru ca poti invata multe despre ce se intampla multumita analizei”, spune Managerul Tehnic, Sebastian Risse.
„Lubrifiantul ne poate spune multe despre ce se intampla in interiorul motorului deoarece atinge numeroase parti ale sale”, zice Managerul Global Motorsport al ExxonMobil, Marc Humphries.
„Masuram diferiti parametri sau elemente”, ne asigura Pablo Terroba, Consultant Tehnic de Racing al Mobil 1 si contactul KTM in arena MotoGP. „In ceea ce priveste uleiul, ne concentram pe protectie, frictiune, cat de subtire este. Legat de combustibil, ne axam mai mult pe performanta motorului... asa ca parametrii si instrumentele sunt diferiti”.
Mobil 1 furnizeaza lichide standard si personalizate pentru echipa KTM. Humphries nu ne spune pretul unui litru de combustibil deoarece ne poate „speria de moarte”. Pentru a ajunge in acel punct, este necesara multa atentie, plus o perioada exacta de testare, in special din cauza noilor norme privind combustibilii pentru 2024.
„Modelam chimia inainte de a incepe fabricarea de cantitati mici”, dezvaluie Humphries. „Apoi testam in-house. Cand suntem multumiti de candidat, trimitem la KTM sa testeze si ei. Cream molecula care intra in compozitia produsului pentru KTM. Vrem sa fim absolut siguri ca produsul va face ceea ce a fost gandit. Construim pas cu pas. Noi nu amestecam lubrifiantii. Noi intelegem chimia”.
Sustenabilitatea constitui o discutie importanta deoarece MotoGP vrea sa fie mai prietenos cu mediul. Aici intra cu adevarat in actiune expertiza Mobil 1, dar exista un echilibru intre calitate, R&D si performanta.
„Facem combustibili durabili de foarte mult timp”, adauga Humphries. „Combustibilul pe care il facem pentru Supercupa Porsche este din dioxidul de carbon captat in aer in America de Sud, care este transformat in metan si apoi devine benzina. Faceti compromisuri in ceea ce priveste performanta astazi, dar de fiecare data cand ne uitam la chimie, aflam mai multe modalitati de a o imbunatati. La Exxon avem propriul nostru centru de cercetare chiar langa New York. Facem cercetari fundamentale acolo si este o unitate mare plina de chimisti si ingineri. De fapt, este locul unde a fost dezvoltata bateria litiu-ion pentru un telefon mobil si am castigat un Premiu Nobel pentru asta [Stanley Whittingham, 2019]. Deci, exista o multime de oameni inteligenti acolo.”
Este Mobil 1 un jucator serios in MotoGP?
Se pare ca da. ExxonMobil este masiv si are radacini care se intind pana in 1866! Se intreceau chiar inainte ca sportul cu motor sa fie inventat. Humphries exlica: „Obisnuiam sa sponsorizam cursele de cai cu ulei pentru sa si unsoare pentru rotile carului. Afacerile au crescut odata cu sosirea automobilului si dupa victoria la Indy 500 in 1915. Sportul cu motor este in centrul a ceea ce facem. Intelegem si invatam multe facand astfel de lucruri [MotoGP], deoarece permite echipei noastre tehnice sa gandeasca in afara cutiei si sa creeze produse mai bune si mai eficiente pentru clientii nostri.” Mobil 1 ofera, de asemenea, material si sprijin echipei Red Bull Racing F1. „Regretam ca am parasit [MotoGP] in 2003. Asadar, [intoarcerea] a fost in intregime despre gasirea partenerului potrivit si KTM a fost acesta. Trebuia sa fim cu cineva [o echipa] care isi facea motoarele... si am putea avea acea relatie stransa.”
Cum difera acest parteneriat comparativ cu alte echipe/branduri?
Mobil 1 va infiinta un mic laborator la anumite Mari Premii MotoGP si ceasta inseamna masurare ultra-rapida si timpi de reactie daca este necesar. Cu calendarul 2024 ajungand la 21 de runde din martie pana la sfarsitul lunii noiembrie, in diferite climate, temperaturi, altitudini, densitate a aerului si cu cel de-al doilea an al conceptului exigent Sprint, „laboratorul” Mobil 1 este un alt avantaj. „Scopul este de a monitoriza unele mostre de combustibil sau ulei care vin in weekend si de a vedea cum [analiza] poate ajuta la performanta bicicletei sau cum ar putea influenta urmatoarele produse”, descrie Terroba. „Avem un mare centru de dezvoltare intern in SUA. Acolo, inginerii lucreaza si cu inginerii KTM. Acolo lucram mai in detaliu, dar aici, in padoc, putem face lucrurile instantaneu. Ambele parti pot ajuta la dezvoltare, deoarece evolutia tehnologiei nu se opreste in sporturile cu motor.”
Te-ar putea interesa si:

O seara de succes pentru Red Bull KTM Factory Racing in Denver! Chase Sexton si-a adjudecat a sasea victorie din sezonul 2025 al AMA Supercross, reducand diferenta in clasamentul general 450SX la doar noua puncte, cu o singura etapa ramasa. In clasa ...
Citeste mai mult